Deze pagina gaat meer in detail in op de BCRD of de Broadband Cost Reduction Directive, een Europese richtlijn die maatregelen bevat om de uitrolkosten van telecomnetwerken te verlagen door te focussen op het delen van infrastructuur en het gezamenlijk uitvoeren van civiele werken.
Lees meer over:
- Wat is de BCRD of Broadband Cost Reduction Directive?
- Belangrijkste definities in de BCRD
- Inhoud BCRD
- Omzetting BCRD in België
- Verdere Belgische bepalingen en gerelateerde platformen in België
- De herziening van de BCRD
Wat is de BCRD of Broadband Cost Reduction Directive?
De Broadband Cost Reduction Directive is de Europese richtlijn 2014/61/EU inzake maatregelen ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid.
De richtlijn omvat een aantal regels, bijvoorbeeld over het hergebruik van bestaande fysieke infrastructuur van (onder andere) nutsbedrijven (zoals kabelgoten, masten, torens enz.) om telecomnetwerken met hoge snelheden uit te bouwen. Verder heeft de richtlijn betrekking op de coördinatie van civiele werken in alle sectoren, waaronder telecom, energie, afvalwater, vervoer en andere bedrijfstakken die over infrastructuur beschikken. Deze maatregelen scheppen voorwaarden voor een efficiëntere uitrol van nieuwe fysieke infrastructuur. Bij de aanleg van breedbandnetwerken gaat een zeer groot deel van de uitgaven naar bouwwerkzaamheden, zoals het opbreken van straten. Het doel van deze regels is dat meer mensen in de EU toegang tot zeer snel internet krijgen.
De BCRD kan dan ook een belangrijk instrument vormen bij de aanleg van glasvezelnetwerken.
Belangrijkste definities in de BCRD
Fysieke infrastructuur: elk element van een netwerk dat bedoeld is om er andere netwerkelementen in onder te brengen zonder dat het zelf een actief element van het netwerk wordt (bijvoorbeeld kabelgoten, mangaten, masten, straatkasten, enz.). Belangrijk is dat kabels hier niet bij inbegrepen zijn, dus niet de glasvezel zelf.
Netwerkexploitant: een onderneming die communicatienetwerken aanbiedt of een onderneming die fysieke infrastructuur bezit, zoals voor gasdistributie of vervoersdiensten.
Fysieke binnenhuisinfrastructuur: fysieke infrastructuur of installaties op de locatie van de eindgebruiker waarin vaste en/of draadloze toegangsnetwerken kunnen worden ondergebracht (dus niet de kabels zelf) en door middel waarvan het toegangspunt van een gebouw kan worden aangesloten op het aansluitpunt van het netwerk – zie ook figuur hieronder.
Toegangspunt: een in of buiten het gebouw gelegen fysiek punt dat toegankelijk is voor ondernemingen die communicatienetwerken aanbieden, en waar het netwerk kan worden aangesloten op de fysieke binnenhuisinfrastructuur – zie ook figuur hieronder.
Inhoud BCRD
In grote lijnen bevat de BCRD de volgende onderdelen. Al deze bepalingen gelden in de context van de aanleg van netwerken met hoge snelheid, dit zijn netwerken die breedbandtoegangsdiensten kunnen leveren met snelheden van minstens 30 Mbps:
Toegang tot bestaande fysieke infrastructuur en de minimuminformatie hierover:
- Elke netwerkexploitant moet voldoen aan redelijke verzoeken om toegang tot zijn infrastructuur, afkomstig van een telecomoperator die netwerken met hoge snelheid wil aanleggen.
- Bovendien hebben deze telecomoperatoren ook recht op bepaalde minimuminformatie over deze infrastructuur (locatie en route, aard en huidig gebruik van de infrastructuur, alsook een contactpunt). Deze minimuminformatie kan gedeeld worden via een centraal informatiepunt.
- Ook inspecties van de infrastructuur moeten mogelijk zijn op redelijk verzoek, zodat een telecomoperator deze infrastructuur kan beoordelen voor de aanleg van een netwerk met hoge snelheid.
Coördinatie van civiele werken en de minimuminformatie hierover:
- Elke netwerkexploitant heeft het recht te onderhandelen met telecomoperatoren over de coördinatie van civiele werken.
- Daarnaast is elke netwerkexploitant die op zijn minst gedeeltelijk met overheidsgeld gefinancierde (ook indirect) civiele werken uitvoert, verplicht om te voldoen aan elk redelijk verzoek om coördinatie.
- Bovendien moeten de netwerkexploitanten bepaalde minimuminformatie delen over de lopende of geplande civiele werken met betrekking tot hun fysieke infrastructuur, op verzoek van een telecomoperator (locatie en type werkzaamheden, de betrokken netwerkelementen, de geraamde datum voor aanvang van de werkzaamheden en hun geraamde duur, alsook een contactpunt). Deze minimuminformatie kan gedeeld worden via het centraal informatiepunt.
Vereisten van de fysieke binnenhuisinfrastructuur bij nieuwe gebouwen en belangrijke renovatiewerkzaamheden: de fysieke binnenhuisinfrastructuur tot de netwerkaansluitpunten moet voor hoge snelheid bestemd zijn. Bovendien moeten alle recente meergezinswoningen voorzien worden van een toegangspunt. Vrijstellingen van deze vereisten zijn mogelijk.
Toegang tot fysieke binnenhuisinfrastructuur:
- Elke telecomoperator heeft het recht zijn netwerk uit te rollen tot aan het toegangspunt.
- Elke telecomoperator heeft bovendien recht op toegang tot alle bestaande fysieke binnenhuisinfrastructuur, wanneer verdubbeling technisch of economisch inefficiënt is.
- Elke houder van een recht om het toegangspunt/de fysieke binnenhuisinfrastructuur te gebruiken moet voldoen aan alle redelijke toegangsverzoeken (onder billijke voorwaarden) van een telecomoperator.
Een nationale instantie voor geschillenbeslechting moet bindende besluiten nemen over de voorwaarden van deze bepalingen, indien er een geschil is.
Alle informatie over de vergunningsprocedure voor civiele werken moet beschikbaar zijn via het centraal informatiepunt en de beslissingstermijn voor het verlenen of weigeren van een vergunning moet maximaal 4 maanden zijn.
Omzetting BCRD in België
De BCRD werd op verschillende niveaus (interfederaal, federaal en regionaal) omgezet in Belgische wetgeving.
Er zijn verschillende wetten, besluiten of decreten die elk een deel van de Broadband Cost Reduction Directive omzetten.
Dit zijn de belangrijkste documenten waarin de BCRD omgezet werd:
- Op interfederaal vlak is er het Samenwerkingsakkoord van 14 juli 2017 tussen de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten in het kader van de omzetting van de Richtlijn 2014/61/EU, waarin de IGB, oftewel de instantie voor geschillenbeslechting inzake netwerkinfrastructuren, wordt vastgelegd.
- Op federaal vlak zijn er de volgende bepalingen:
- Wet van 31 juli 2017 houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie, waarin o.a. wijzigingen worden aangebracht aan de telecomwet van 13 juni 2005.
- Wet van 31 juli 2017 tot wijziging van de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen en van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, met het oog op de verlaging van de kosten van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid, waarin bepalingen worden vastgelegd voor de gas- en elektriciteitsinfrastructuur.
- Koninklijk besluit van 29 juli 2019 houdende maatregelen inzake spoorvervoer ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid, waarin bepalingen worden vastgelegd voor de spoorinfrastructuur.
- Op Vlaams vlak zijn er de volgende bepalingen:
- Decreet van het Vlaams Parlement van 10 november 2017 inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten: deze is van toepassing op fysieke infrastructuur die onder Vlaamse bevoegdheid valt (distributie van gas en elektriciteit, stadsverwarming, water, vervoersdiensten waaronder De Lijn, e.d.) alsook de elektronische-communicatieoperatoren in de zin van het mediadecreet (27 maart 1990). Daarnaast wijzigt dit decreet ook een aantal andere decreten, waaronder het GIPOD-decreet van 4 april 2014 (over de coördinatie van civiele werken).
- Besluit van de Vlaamse Regering van 9 juni 2017 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake breedband: dit besluit bevat bepalingen betreffende de fysieke binnenhuisinfrastructuur.
- Voor het Waalse Gewest zijn er de volgende bepalingen:
- Decreet van 26 oktober 2017 tot wijziging van diverse bepalingen betreffende de elektriciteits- en gasmarkt alsook de nutsbedrijven: dit decreet legt bepalingen vast voor de gewestelijke elektriciteitsmarkt, de gewestelijke gasmarkt en de werven op wegen of waterlopen.
- Decreet van 24 mei 2018 betreffende de aanleg van elektronischecommunicatienetwerken met hoge snelheid in gebouwen: deze bevat bepalingen over de fysieke binnenhuisinfrastructuur.
- Besluit van de Waalse Regering van 1 februari 2018 betreffende de toegang tot de fysieke infrastructuren van de netbeheerders door de elektronische-communicatieoperatoren: deze bevat meer uitleg over de specificiteit van de procedure, billijke en redelijke bepalingen en voorwaarden betreffende de toegang tot de infrastructuren van gas- en elektriciteitsexploitanten.
- Ministeriële omzendbrief van 12 oktober 2015 tot bevordering van de coördinatie van de uitrustingswerken binnen de « parcs d'activités économiques » (bedrijvenparken): bevat bepalingen om het gebruik van gemeenschappelijke sleuven aan te moedigen.
- Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn er de volgende bepalingen:
- Ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de bouwplaatsen op de openbare weg: Deze bevat uitgebreide bepalingen over de coördinatie van werven in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het aanvragen van vergunningen. Deze ordonnantie bevat weinig letterlijke omzetting van de BCRD.
- Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 april 2019 tot wijziging van het besluit van de Brusselse hoofdstedelijke Regering van 21 november 2006 tot goedkeuring van de Titels I tot VIII van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening, van toepassing op het volledige grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Hierin wordt het deel van de BCRD over fysieke binnenhuisinfrastructuur omgezet.
- Ordonnantie van 17 oktober 2019 tot wijziging van de ordonnantie van 26 juli 2013 betreffende de toegang tot en de uitwisseling van informatie over ondergrondse kabels, buizen en leidingen: deze ordonnantie bevat enkele vrij letterlijke omzettingen van de BCRD.
Daarnaast zijn er nog enkele besluiten die per bevoegdheid het akkoord met het Samenwerkingsakkoord verklaren.
Verdere Belgische bepalingen en gerelateerde platformen in België
De bepalingen in de BCRD zijn vastgelegd op Europees niveau, maar dit sluit niet uit dat de Belgische wetgeving nog bijkomende bepalingen bevat over de informatie en toegang tot fysieke infrastructuur, en over de gezamenlijke aanleg van netwerken.
Zo is er het concept van “werken in synergie” dat, in tegenstelling tot wat beschreven staat in de BCRD, niet alleen verplicht is voor netwerkexploitanten die met overheidsgeld gefinancierde civiele werken uitvoeren.
In die optiek verwijzen we dan ook naar de platforms die hiervoor gebruikt worden in België, en die meestal meer functies bevatten dan wat werd vastgelegd in de BCRD:
- KLIM-CICC staat voor Kabels en Leidingen Informatie Meldpunt – Point de Contact fédéral Information Câbles et Conduites.
- KLIP staat voor Kabel- en Leidinginformatieportaal en is een internettoepassing in het Vlaamse Gewest met als doel het helpen voorkomen van graafschade aan kabels en leidingen.
- GIPOD staat voor Generiek Informatieplatform Openbaar Domein en wordt in Vlaanderen gebruikt voor de coördinatie van civiele werken.
- PoWalCo staat voor Portail Wallon de Coordination des chantiers en wordt in Wallonië gebruikt voor de coördinatie van civiele werken.
- Osiris wordt in het Brussel Hoofdstedelijk Gewest gebruikt voor de coördinatie van werven op de openbare weg.
De herziening van de BCRD
Een belangrijke opmerking is dat de Europese Commissie momenteel werkt aan de herziening van de BCRD om deze nog effectiever te maken in zijn doel de uitrol van netwerken met hoge snelheid te versnellen. De openbare raadpleging hierover is afgelopen op 2 maart 2021 en de nieuwe richtlijn wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2022.